czwartek, 29 sierpnia 2013

Płeć i zakupy

Według stereotypowych założeń mężczyźni dość sceptycznie podchodzą do hasła ,,wyjście na zakupy”, podczas gdy dla kobiet jest ono jak okrzyk bojowy. W taki sposób maluje się utarty w mediach i kulturze obraz typowej pary: żona z zapałem namawia męża do wyjścia na sezonową wyprzedaż w centrum handlowym, podczas gdy on robi wszystko, żeby się z tej sytuacji wykręcić. Świat idzie jednak do przodu i te stereotypy, choć wciąż obecne, coraz mniej mają wspólnego z prawdą. W galeriach handlowych ilość mężczyzn i kobiet się wyrównuje, szczególnie, jeśli chodzi o konsumentów z młodszego pokolenia. 



Kontrast dla tego nowoczesnego obrazu społeczeństwa stanowią jednak ostatnie badania konsumenckie, które wskazują, że to jednak kobiety wciąż najczęściej zajmują się rodzinnymi zakupami i to one poświęcają na nie najwięcej czasu. Kobiety robią zakupy częściej niż mężczyźni i przynosi im to większą przyjemność. Taka rozbieżność wynika z różnic w społecznych normach i nawyków wyniesionych z domu. Dla kobiet zakupy to sprawa taktyczna - najczęściej nie kupują jedynie dla siebie, ale odpowiedzialne są również za zaopatrzenie całej rodziny. To jednak nie oznacza, że panie maja lekka rękę do wydawania pieniędzy. Wręcz przeciwnie, zwracają większą uwagę na oszczędne zakupy i w związku z tym częściej sięgają po promocyjne kupony czy zakupy grupowe. Według wspomnianych wcześniej badań, panie do wydawania podchodzą rozsądnie, wyszukując dostępne oferty i wcześniej dokładnie planując wydatki oraz listę niezbędnych zakupów. W przeciwieństwie do powszechnie krążących stereotypów o spontanicznych i impulsywnych zakupach, kobiety przede wszystkim stawiają na korzystną cenę, jakość, i faktyczne zapotrzebowanie rodziny na dany produkt; moda i trendy pozostają na drugim miejscu. Kobiety więcej czasu poświęcają również na korzystanie z porównywarek cen, wyszukiwanie recenzji oraz opinii na temat danego produktu, dokładnie sprawdzają grunt zanim zdecydują się na zakup.

Druga stronę spektrum konsumentów reprezentują mężczyźni. Panowie zdecydowanie bardziej przychylni są sprawdzonym i zaufanym producentom i często ponad możliwość zaoszczędzenia przekładają zaufanie do znanej marki i zaoszczędzony czas. Labirynt promocji i zniżek oferowanych przez producentów może wydawać się panom nieco przytłaczający, ale na szczęście z pomocą przychodzi technologia i uwielbiane przez wszystkich mężczyzn gadżety. Rynek stale poszerza możliwości i ułatwia zakupy męskiej części konsumentów, udostępniając im coraz większe spektrum ofert. Panom coraz łatwiej zaoszczędzić czas, korzystając z aplikacji na smartfony, oferujących kody i kupony promocyjne oraz używając portali zakupów grupowych. Dzięki tym metodom, mężczyźni mogą zawęzić poszukiwania do interesujących ich ofert sprawdzonych marek. Pomocne okazują się również newslettery, które bez żadnego wkładu ze strony użytkownika dostarczają najświeższe oferty do skrzynki mailowej lub na facebookowy profil. W taki sposób panowie mogą zaoszczędzić zarówno pieniądze, jaki i tak ceniony przez nich czas, a to wszystko bez opuszczania biura, za pomocą komputera lub telefonu.

Z wyników badań BTL Monitor wynika, że panie radzą sobie z wysokimi wydatkami domowymi poprzez polowanie na oferty. Brzmi to rozsądnie, ale nie zawsze przynosi pożądane efekty. Często w wirze wyprzedaży z zakupów wracamy z dziesięcioma dodatkowymi drobiazgami, które akurat były na promocji, bo szkoda byłoby je przegapić! Nieco męskiego podejścia do zakupów pomogłoby paniom w unikaniu podejrzanych „okazji”. Panowie jednak mogliby nauczyć się od pań ich proaktywnych sposobów na oszczędzanie. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że niezależnie od strategii, którą przyjmiemy, odrobina czasu spędzona na wyszukiwaniu najlepszej oferty i porównywaniu cen może nam zaoszczędzić czas i pieniądze, nawet na prestiżowych markach. 


Ten artykuł został stworzony przez Tomka Sikorę w imieniu Vouchercloud - pierwszej darmowej aplikacji mobilnej i portalu z ekskluzywnymi ofertami zniżkowymi i kuponami promocyjnymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz